perjantai 18. toukokuuta 2018

Studioalbumit osa 89: The Breeders

Viime aikoina olen yrittänyt ehtiä kuuntelemaan Primaveraan saapuvia artisteja. Yksi niistä on pitkäkestoinen suosikkini The Breeders, joka tunnetaan ensisijaisesti Pixies-basisti Kim Dealin bändinä. Kaikki yhtyeen levyt löytyvät omasta hyllystä, joten kovin kauas ei tarvinnut lähteä tämän rupeaman vuoksi. 

Pod (1990) on enimmäkseen Pixiesissä liian vähän vastuuta saaneen Kim Dealin sävellyksistä koostuva teos. Toki myös Bellystä ja Throwing Musesista tuttu Tanya Donelly ja basisti Josephine Wiggs laittoivat sormensa peliin. Albumi ilmestyi Pixiesin ollessa vielä aktiivinen. Ostin levyn ollessani vielä lukiossa ja ihmettelin hetken, miten se jotenkin kuvainnollisesti valuu sormien läpi. Pakotin itseni kuuntelemaan lisää ja pian se oli yksi suosikkilevyistäni. Edelleen sitä kuunnellessa on helppo tajuta, mitä tuolloin tapahtui. Nyt ajattelen, että levyllä on 12 melko vahvaa raitaa. Kaikki vain eivät avautuneet nopeasti. Avausbiisi ”Glorious” on keskinkertainen, mutta sitten päästää vauhtiin. Omia suosikkejani on esimerkiksi ”Doe”, ”Iris”, ”Opened” ja ”Only in 3’s”, mutta pidän tästä kokonaisuutena, joten on vaikea nostaa yksittäisiä raitoja ja keskittää huomiota niihin. Albumin taika on demomaisuudessa, karkeudessa ja verkkaudessa sekä erityisesti niihin yhdistyvässä tilan tunnussa. Osansa tekee Kim Deal, jonka ääni hallitsee biisejä. Ilmeisesti tuottaja oli ehdottanut lauluharmonioiden vähentämistä. Dealin ääntä tällä levyllä onkin kuvattu myyttiseksi seireeniksi ja nuoreksi naiseksi, joka piilottelee asetta. Erikoista kyllä, levyn tunnelmassa on molemmat. Tiesitkö, että tämäkin on Steve Albinin tuottama levy? Tiesitkö, että levyn ainoa kover on Beatlesin ”Happiness is a warm gun”, komeana versiona? Tiesitkö, että Kurt Cobain listasi levyn kolmen oman suosikkinsa joukkoon. Tiesitkö, että yhtyeen nimi tulee homojen käyttämästä heteroja tarkoittavasta slangi-ilmaisusta? 10/10

Last Splash (1993) tuli hyllyyni välittömästi. Se ilmestyi aikana, jolloin oli selvää, ettei Pixies jatka senhetkisessä muodossaan toimintaansa. Tässä vaiheessa mukaan tuli Kimin kaksoissisko Kelley kitaraan. Levy tunnetaan megahitistä ”Cannonball”. Onhan se hieno raita, mutta vain moukat pitävät sitä ainoana levyn tärkeänä biisinä. Teoksessa on hyvin erikoisia tunnelmapaloja (”Roi”, ”Mad Lucas”, ”S.O.S”), ikään kuin taukoja vahvojen yksittäisten biisien välissä. Jälkimmäisiin kuuluu kanuunankuulan lisäksi ”Invisible man”, oma suosikkini ”No aloha”, toinen singlelohkaisu ”Do you love me now”, ”I just wanna get along”, kolmas singlelohkaisu ”Divine hammer” ja ”Drivin’ on 9”. Tässä rytmityksessä on levyn vahvuus ja jatkuva kiehtovuus. Vaikka ”Cannonball” tuntuu ysärimatskulta, levy on kestänyt aikaa loistavasti. Tiesitkö, että Prodigy on sämplännyt peräti kahta levyn raitaa omiin biiseihinsä? Tiesitkö, että ”Cannonball” cd-ep:llä bändi koveroi Aerosmithiä (”Lord of the thigs”) ja ”Divine hammer”-ep:llä Hank Williamsia (”I can’t help it”)? 10/10

Title TK (2002) on vaikeampi pala yhdeksän vuoden tauon jälkeen. Tuota aikaa leimaa myös Kim Dealin huumeongelma. Itse en tiennyt, onko yhtye kasassa. Jopa Dealin sisarusten The Ampsin Pacer-levystä oli kulunut seitsemän vuotta. Muistan kuulleeni ja nähneeni ”Huffer”-videon ja diggailleeni kovasti. Jotain oli tekeillä. Jostain syystä ostopäätös venyi sen verran, että en maksanut täyttä hintaa. Sisältö on ehtaa The Breedersiä ja äänimaailma myös – olihan tuottajan rooliin palannut Steve Albini. ”Hufferin” lisäksi yksittäisistä biiseistä nostan esiin kauniin singleraidan ”Off you”. ”Full on idle” on uusinta The Ampsin levyltä. Tämäkin on hyvä levy, mutta siitä puuttuu aikaisempien levyjen taika. Se ehkä kompastuu kryptisyyteensä niin tekstien kuin biisirakenteidensa kohdalla. Tilan tuntu ja kiireettömyys on edelleen tallessa. 8/10

Mountain Battles (2008) oli työn alla samalla kun Kim teki reunion-kiertueita Pixiesin kanssa. Siskonsa Kelley matkasi mukana. Kiertueiden jälkeen työ jatkui. Vihdoin vuonna 2008 – ”vain” kuusi vuotta edeltäjänsä jälkeen ilmestyi uusi teos, joka ei aivan ensi kuulemalta vakuuttanut. Ostin sen vasta 2010, kun hinta ei huimannut (3£). Kun tähän uppoutuu, sieltä löytyy hienoja hetkiä ja miellyttävä, vähän alakuloinen ja rauhallinen kokonaisuus. Siitä toki puuttuvat räävittömän hauskat jutut, joita parilta ekalta löytyi runsaasti ja vähän kolmanneltakin, ellei sellaiseksi lasketa saksaksi laulettua kappaletta ”German studies” tai levyn ilopilleriä, Motownin tyttöpopin ja kotikutoisen garagen risteyttävä ”It’s the love”. 8/10

All Nerve (2018) julkaistiin pari kuukautta sitten. Sitä mainostettiin ”paluulevynä” ikään kuin Last Splash olisi ollut yhtyeen viimeisin. Ehkä moni luulikin niin. Sen verran totuuden siementä mainoksessa oli, että tällä soittaa sama porukka. Marssin vinyyliostoksille saman tien levyn ilmestyttyä, sillä maistiaisina soineet ”Wait in the car” ja ”Nervous Mary” olivat mieluisia: huumoria, rosoa ja vapautuneisuutta. Minä olen odottanut The Breedersin uudestisyntymistä. Olin jo menettänyt toivoni, vaikka Title TK ja Mountain Battles näin jälkeenpäin kuunneltuna ovat hyviä levyjä ja saivathan ne paljon parempia arvioita ilmestymisaikanaan kuin muistinkaan. Eihän All Nerve ole Pod eikä Last Splash, mutta tervetuloa levysoittimeen. Tiesitkö, että sympaattinen indierokkari Courtney Barnett laulaa taustat biisissä ”Howl at the summit”? Tiesitkö, että levyn ainoa kover on saksalaisen kraut/happobändi Amon Düül II:n vuonna 1970 tekemä ”Archangel’s thunderbird”? 9/10

Ostin aikanaan myös joitakin yhtyeen ep-julkaisuja. Niissä on osumia ja huteja, mutta jotenkin neljän biisin setti, jos se sisältää yhden selkeän hittisinglen ja kolme kokeilua, on aina ollut hyvä formaatti The Breedersin kuunteluun. Erityisesti suosittelen kuunteleman ”Safari”-ep:n nimibiisin, koska sitä ei löydy studioalbumeilta. Suosittelen myös kolmen cd:n Last Splash LSXX -painosta, jossa on alkuperäisen levyn lisäksi sen ajan ep-julkaisujen biisit, demoja sekä live Tukholmasta.

Primaveran lisäksi The Breeders esiintyy myös Tavastialla heti Juhannuksen jälkeen. Se ei ole loppuunmyyty, vaikka liput ovat naurettavan edulliset verrattuna nykyisiin ylihinnoiteltuihin klubikeikkoihin. Ehkä olen vanha käpy, kun en tajua, miksi ihmiset maksavat enemmän kaikenlaisista keskinkertaisuuksista, mutta eivät osta välittömästi lippua The Breedersin keikalle. No, onpahan minulle tilaa siellä enemmän. En nimittäin usko, että yksi Primaveran The Breeders-keikka riittää minulle.

Yhtyeen levyt julkaistaan vinyylinä uusintapainoksina. Siinä formaatissa myös silmiinpistävä kansitaide pääsee oikeuksiinsa.

Ei kommentteja: