keskiviikko 7. helmikuuta 2018

Studioalbumit osa 84: Unknown Mortal Orchestra

Päätös osallistumisesta ensi kesän Primavera Sound -festivaaliin Barcelonassa tuli tehtyä ennen kuin yksikään esiintyjä oli tiedossa. Huhuja liikkui paljon ja aika moni arvelu osui maaliin. Yksi esillä ollut nimi, Unknown Mortal Orchestra, kuului omiin toiveisiini, osittain siksi, etten ole nähnyt yhtyettä aikaisemmin. Kun Primaveran valmisteluihin kuuluu syvempi tutustuminen valikoituihin esiintyjiin, niin yhdistän tässä sen esittäjien studioalbumeita käsittelevään sarjaan.

Unknown Mortal Orchestra (2011) on Uudesta-Seelannista tulevan yhtyeen debyytti, joka sai heti paljon kiitosta esimerkiksi Pitchfork-sivustolla. Tai oikeastaan ”yhtye” voidaan laittaa lainausmerkkeihin, sillä debyytti on käytännössä 31-vuotiaan Ruban Nielsonin soololevy. Se kuulostaa sopivalta sekoitukselta esimerkiksi Deerhunteria, Grizzly Bearia, Tame Impalaa ja Metronomya, sillä siinä melodinen indie-estetiikka yhdistyy psykedeelisiin sävyihin ja pehmeisiin (myöhäisemmässä tuotannossa) koneellisiinkin  elementteihin. Tämä ei ole mikään rokkaava levy, sillä siinä vältellään kaikenlaista hikoilua, mutta monessa muussa suhteessa bändin etäisen tyylikäs ja hallittu yleissoundi sopii mieltymyksiini. Yhtye kuulostaa heti ensi albumillaan siltä, että se hallitsee tyhjän tilan vaikean taidon. Pidän usein yhtyeistä, jotka osaavat jättää ”ilmaa” ja tilaa biiseihin. UMO on yksi niistä. Tosin kyky jättää tilaa kulkee harvoin käsi kädessä sydäntä riipivän melodiatajun kanssa. Juuri koskettavuutta levylle toivoisi enemmän.

II (2013) alkaa loistavalla kappaleella ”From the sun”. Siinä on nimensä mukaisesti lämpöä enemmän kuin ensialbumilla yhteensä. Debyytin hyviä puolia ei kuitenkaan ole menetetty. ”Swim and sleep (like a shark)” jatkaa samalla linjalla. Lämmön mukana tulee kuitenkin lievä melankolia, mikä ei minusta ole huono asia. Se kuitenkin tekee eron debyytin iloiseen yleissävyyn. Tämä sopii kitara-indien ystäville, jos ei odota rokkia vaan ilmavaa ja koskettavaa alakuloa. Tästä on vähän kirjoitettavaa, mutta siinä on paljon kuunneltavaa. En usko, että ajan hammas tulee nakertamaan tätä kovin pahasti.

Multi-Love (2015) alkaa nimikkokappaleella, joka on ehdottomasti yhtyeen parhaita. Se tuo mieleen Metronomyn melodiatajun. Alun alakuloinen kauneus rikkoutuu heti toisella raidalla, ”Like acid rain”, jossa käynnistyy mustan tanssimusiikin bileet. Sinne ei alakulo eikä popmelodia mahdu. Levy jatkuu bailutunnelmissa mustaa musiikkia lainaillen. Pelien räpeltäjät saattavat tietää myös kappaleen ”Can’t keep checking my phone”, joka oli FIFA16 -pelissä. Oikeastaan vain hieno ”Necessary evil” palaa alakuloiseen kauneuteen. Ylipäätään tällä levyllä koneistus on aikaisempaa suuremmassa roolissa. Kokonaisuus on tunnelmaltaan epäyhtenäinen, ainakin verrattuna yhtyeen omaan, aikaisempien levyjen tarkkaan harkittuun linjaan. Kitara-indien ystävälle levyn linja voi olla pieni pettymys, mutta Daft Punkista, LCD Soundsystemistä ja sen sellaisesta pitäville tässä on aikaisempaa enemmän nautittavaa. NME ja Uncut nostivat levyn top 10 tuntumaan listatessaan vuoden 2015 parhaita.

Vaikka yhtyeen albumit ovat tunnistettavia, ne ovat myös keskenään hyvin erilaisia. Rajoittuneelle maulleni sopii parhaiten kakkosalbumi, vaikka voin ymmärtää, miksi joillekin vasta kolmas antaa syyn sauhuta siitä muille musanörteille ja luukuttaa biisejä dj-kopista potentiaalisille bailaajille ennen Princen hittejä.

Vuoden 2018 tammikuussa yhtye julkaisi uuden biisin ”American guilt”. Jos se näyttää tulevan suunnan, niin taas on muututtu jonkin verran. Biisi on nimittäin rokkaavin säksätys yhtyeen historiassa. Toivottavasti bändi ei keikalla unohda mitään monista tyyleistään.

Ei kommentteja: