lauantai 14. tammikuuta 2017

Studioalbumit osa 72: Free

Brittiläinen Free kuuluu yhtyeisiin, joista tiedän suunnilleen kaksi asiaa. Niillä on puuduttava renkutus ”All right now”, josta en ole koskaan pitänyt. Ne hajosivat 1973 ja yhtyeen laulaja ja rumpali jatkoivat parin muun kaverin kanssa nimellä Bad Company. Näistä tiedoista on vaikea löytää perustetta tunteelle siitä, että saattaisin pitää yhtyeestä, jos vain vaivautuisin tutustumaan. Jostain tällainen tunne kuitenkin tuli. Päätin selvittää, miltä yhtye kuulostaa kuudella studioalbumillaan.

Tons of Sobs (1969) liitetään osaksi brittibluesin nousua. Sen soittajat olivat vasta teini-ikäisiä. Korvaani se kuulostaa kehityskelpoisen yhtyeen rujosoundiselta levyltä, jossa ei kuitenkaan ole tarpeeksi boogieta, rokkia eikä syvää bluesia. Se tavallaan jää eri genrejen väliin. Se oli suositumpi Yhdysvalloissa kuin kotimaassaan. Nuorisoa voi onnitella, että tuon ajan tyylin vastaisesti vain kaksi kymmenestä on kovereita – amerikkalaisilta bluesmiehiltä, tietenkin.

Free (1969) ilmestyi heti debyytin perään. Se sisältää yhdeksän omaa raitaa, ei yhtään koveria. Soundillisesti levy on hiotumpi, vähemmän rujo. Musiikkityyliltään siinä on vähän vähemmän bluesia ja hieman enemmän keskitien rokkia ja folkahtavia hetkiä. Albumi floppasi jenkeissä. Briteissä se nousi listalle, mutta suosio oli vaatimatonta. Muistettavin osa levyssä on kansi (kuvassa), mutta tällä en tarkoita, että sisältö olisi kuuntelukelvotonta. Ei suinkaan, mutta ollaan kuitenkin etäällä siitä, että teos sytyttäisi kunnolla. Omaa ilmettä on silti roimasti enemmän kuin debyytillä. ”Trouble on double time” sopisi hyvin autoilun taustamusiikiksi.

Fire and Water (1970) räjäytti potin. Ilman sitä emme välttämättä muistaisi bändiä laisinkaan. Se menestyi sekä Briteissä että Yhdysvalloissa. Se sisältää jo mainitun renkutuksen ”All right now”. Levy alkaa kuitenkin nimikkobiisillä, jonka ovat koveroineet esimerkiksi Wilson Pickett ja Ace Frehley. Se onkin jonkinlaista hard rockia, muttei kuitenkaan heviä. B-puolen aloittaa ”Mr. Big”, hiljalleen kasvava rokkipönötys, josta samanniminen yhdysvaltalainen 90-luvun hard rock -yhtye otti nimensä (ja koveroi kappaleen vuonna 1993). Kenties albumi on ollut aikanaan suunnannäyttäjä. Sen vaikutus kuuluu myöhemmässä, erityisesti amerikkalaisessa hard rockissa, mutta valitettavasti korvissani teos on tyhjänpulskeaa patsastelua, josta puuttuvat hyvät sävellykset. Moni on varmasti eri mieltä, mutta tähänastisista Freen albumeista tämä on vähiten miellyttävä. Ymmärrän teoksen merkityksen populaarimusiikin historiassa. Ehkä minulle kiinnostavinta on se, että edelleen kyse oli teinibändistä.

Highway (1970) levytettiin heti edellisen perään, kun yhtye oli esiintynyt menestyksekkäästi Isle of Wightin festivaaleilla. Tyylillisesti se on kovin erilainen kuin suosion avannut albumi. Se on maltillisempi, vetäytyvämpi ja tutkiskelevampi. Se ei ole seuraavaa hittiä pakonomaisesti etsivän yhtyeen levy, vaikka 20-vuotias kitaristi Paul Kossoff alkoi kokea paineen niskassaan. Se ei rokkaa penis avoimesta sepaluksesta roikkuen. Ei ehkä ole yllätys, että albumi on kaupallinen pettymys, mutta miten pihalla on täytynyt olla, jos on muuta kuvitellut? Onko se sitten huono levy? Ei ole. Onko se hyvä levy? Ei ole sitäkään. Se on keskinkertainen, hyvässä ja pahassa. Ainakin sisältö voittaa epäonnistuneen kansitaiteen. Sen lisäksi on sanottava, että kuuntelen tätä mieluummin kuin edellistä menestystä. ”Ride on a pony” ja ”The Stealers” nousevat massasta (edellinen oli levy-yhtiön toive singleksi ja jälkimmäinen, bändin toive, julkaistiin), vaikka eniten viehättää hidas ja tunnelmaltaan mietiskelevä päätösraita ”Soon I will be gone”. Levyä on kuvattu vastineeksi The Bandin Music from the Big Pinkille. Tässä sinänsä erittäin havainnollistavassa vertailussa Highway häviää Frederikin sanoin nolla kuus’.

Free at Last (1972) ilmestyi pienen tauon jälkeen. Yhtye oli käytännössä hetken hajonnut, mutta päätti jatkaa toimintaansa. ”Paluulevy” on jonkinlainen synteesi aikaisemmista vaiheista. Siinä vuorottelevat ja osin yhdistyvätkin blues, sisäänpäin kääntynyt pohdiskelu ja rokkaus. Yksittäisistä biiseistä mainittakoon CCR:stä muistuttava ”Travelling man”. B-puolen aloittava, popin ja rollareiden välimaastoon sijoittuva ”Little bit of love” julkaistiin singlenä. Kunnianhimoisin biisi on ”Child”. En tiedä sillä olevan mitään statusta yhtyeen uralla, mutta toistaiseksi kuulluista se on yksi parhaista. Eipä tämäkään teos saa lähtemään levykauppaan, varsinkin kun vieressä on vuotta aikaisemmin julkaistu, juuri vinyylinä ostamani Captain Beefheartin Mirror Man. Sen sijaan taustamusiikkina se toimii moitteettomasti. Free at Last myi ilmestyessään kohtuullisesti, mutta sitä seurannut kiertue oli katastrofi. Kitaristi Kossoff oli niin pahassa huumekoukussa, ettei pystynyt hoitamaan kiertuetta loppuun. Basisti Andy Fraser jätti bändin.

Heartbreaker (1973) jäi yhtyeen viimeiseksi studioalbumiksi. Klassinen kokoonpano oli hajonnut ja tilalle tuli uusia miehiä, joskin Kossoff on mukana muutamilla raidoilla. Pääasiallinen sävellysvastuu jäi nyt laulaja Paul Rodgersille, kun aikaisemmin ytimenä oli yhteistyö basisti Andy Fraserin kanssa. Tämä olisi voinut päätyä katastrofiin, mutta mitä vielä – Heartbreaker on yhtyeen paras albumi. Se on ainoa kuudesta, jonka halusin kuunnella välittömästi uudelleen. Levy alkaa yhdellä yhtyeen suosituimmista raidoista, ”Wishing well”, joka on hyvällä hittihakuisella melodialla varustettu biisi. Muut A-puolen kolme biisiä ovat yhtä lailla onnistuneita, mutta se mikä tekee puoliskosta hienon, on koko ajan vaihtuva tyyli – americanaa, kantria, bluesrokkia sopivasti peräkkäin, mutta ei liiaksi irrallaan. B-puolikin on melko vahva, tyylillisesti tarkemmin americanan suunnalla pysyttelevä osio. Arviot vaihtelivat, koska joidenkin mielestä eri sessioista koottu levy kadotti yhtyeen yhteisöllisen viban. Taidan olla mielipiteeni kanssa vähemmistössä. Albumi menestyi melko hyvin sekä Briteissä että Yhdysvalloissa, mutta yhtyeen tarina oli tullut päätökseen.

Lopultakaan Free ei osoittautunut yhtyeeksi, jota minun tarvitsisi kuunnella kovin aktiivisesti jatkossa. Lähtökohtainen tunne oli osittain väärä, sillä mitään suurta innostusta ei syntynyt. Pelkästään musiikillisen sivistyksen kasvattamiseen yhtyeen kuunteluun käytetty aika ei kuitenkaan mennyt, sillä voisin hyvin ajatella hankkivani Heartbreakerin hyllyyni, ainakin jos hinta on sopiva. Saatan kuunnella muitakin levyjä satunnaisesti, varsinkin mainitsemiani yksittäisiä kappaleita. Brittiläisen bluesrockin ystäville voi varovasti suositella yhtyeen alkupään tuotantoa, hard Rockin ystäville Fire and Wateria ja americanan ystäville yhtyeen myöhäistuotantoa.

Ei kommentteja: