torstai 11. elokuuta 2016

Studioalbumit osa 69: Hard-Fi

Kaakkois-Englannissa aivan Lontoon kupeessa perustettu Hard-Fi ei ole koskaan ollut Suomessa kovin suuressa suosiossa. Sen kotimaassa tilanne on toinen. Kun muutin Leedsiin, Britannian listaykkösenä komeili Hard-Fi:n toinen studioalbumi. Yhtyeeltä oli vaikea välttyä.

Lähtökohtana suhtautumiselleni yhtyeeseen on ollut yleinen epäily. Mielikuvissa Hard-Fi on valtavirtaistettu versio sinänsä hyvistä brittiläisen kitaravetoisen indiepopin aineksista, mukaan lukien työväenluokkaisesta nuorison esikaupunkielämästä muistuttavat tekstit. Kun kesän aikana olen listannut levyjäni discogs-nimiseen palveluun, totesin siinä H-kirjaimen kohdalla, etten oikein muista kuin pari yhtyeen biisiä, vaikka osa tuotannosta löytyy hyllystäni. Siitä innoituksen saaneena päätin kuunnella yhtyeen albumit läpi ja arvioida uudelleen mieli- ja muistikuvaani.

Stars of CCTV (2005) tuli ostettua Leedsin yhdeltä kirpputorilta puolentoista punnan hintaan vuoden 2008 lopulla. Se on juuri sopiva hinta muutaman vuoden takaisesta listaykkösestä. Tätä ennen olin jo ostanut punnalla yhden yhtyeen seiskatuumaisen, mutta kun vinyylisoittimeni oli Suomessa, ei kuuntelusta tullut mitään. Levyn kansi on kenties ruma mutta klassikko: Siinä on keltaisella pohjalla musta turvakamera. Yhdessä albumin nimen kanssa siinä kiteytyy loistavalla tavalla ajankuva. Kenties siitä syystä halusin aikanaan tutustua edes hieman yhtyeeseen, joka ensialbumillaankin nousi brittilistan kärkeen. Vuonna 2016 kuunneltuna Stars of CCTV ei vaikuta maailman tärkeimmältä levyltä, mutta siltä löytyy nippu hienoja, joskin keskenään kovin erilaisia biisejä. Kaksi ensimmäistä ovat vahvaa keskitasoa – sisältäen ensihitin ”Cash machine” – ja kolmas, ”Tied up too tight”, on melankolisessa pop-otteessaan vielä onnistuneempi. Neljäs, verrattain keskinkertainen ”Gotta reason” on tuttu Fifan 2006 pelaajille. Sitä seuraa hitti ”Hard to beat”, joka kaikessa folkölmaisuudessaan ei itseäni heiluta vaikkei ärsytäkään. Sen perässä on mielestäni huomattavasti parempi ”Unnecessary trouble”, jota seuraa pakollinen hidas ”Move on now”, jota puolestaan seuraa valkoisen miehen Clash-reggaesta etäisesti muistuttava ”Better do better”. Tosin se muuttuu välillä puolipateettiseksi listapopiksi. Levyn paras biisi on mielestäni ”Feltham is singing out”, mutta se ei mahtunut viiden albumilta julkaistun singlen joukkoon. Tosin lyriikoidensa puolesta ratkaisu ei yllätä. Singlenä ei julkaistu myöskään levyn päättävää, onnistunutta anthemia ”Stars of CCTV”, jonka kertosäe kuuluu: ”We're the stars of CCTV / Making movies out on the street / We're the stars of CCTV / Can't you see the camera loves me?” Albumi sai myönteisiä arvioita ja erityisesti NME kehui yhtyettä vuolaasti. Siinä on indiepopin hyviä aineksia, mutta ne yhdistyvät tavalla, joka jotenkin etäisesti muistuttaa teinitytöille suunnattujen poikabändien turvallisuutta. Salonkikelpoisuudesta todistaa myös se, että useita albumin raitoja on käytetty kaupalliseen tarkoitukseen televisio-ohjelmissa ja mainoksissa (yllä mainitun ”Gotta reasonin” lisäksi). (Tosin myös The Fall -yhtyeen musiikkia on käytetty telkkariohjelmissa.) ”Cash machine” singlen täytebiiseistä löytyy myös White Stripesin ”Seven nations army” semireggae-versiona. Se on lisukkeena itse albumille ainakin Spotifyssa.

Once Upon a Time in the West (2007) tuli ostettu niin ikään Leedsistä kolme vuotta ilmestymisensä jälkeen. Tämä yksilö löytyi kahdella punnalla lähinnä videopelejä kauppaavasta Game-myymälästä. Tosin tässä vaiheessa olin jo tykästynyt Uncut-lehden levyltä löytyvään melankoliseen nelosraitaan ”Watch me fall apart”, joka tosin saattaa jollekin tuoda mieleen köyhän miehen Rialton, joka puolestaan on köyhän miehen Pulp. Ei sentään, upea biisi. Albumin kansi on omalla tavallaan yhtä ruma kuin edellinen, mutta siinä lukee yksinkertaisesti ”No cover art”. Toimiva idea, jonka on toteuttanut hieman toisella tavalla muutkin bändit aikaisemmin (esim. XTC). Ilmestyessään albumi meni välittömästi brittilistan ykköseksi. Arviot olivat vaihtelevia – täysistä pisteistä alle puoliin mahdollisista. Avausraita ”Suburban knights” on hyvin rullaavaa yhteishoilattavaa indiepoppia. Myös ”I shall overcome” on hittimittarilla onnistunut, vaikka omaan makuuni tasapaksu. ”Tonight” on alkuun hidas, mutta yltyy bändille ominaiseksi yhteishoilotukseksi. Aikaisemmin mainittu ”Watch me fall apart” on levyn paras, mutta sitä seuraa todellinen nemesis: epäonnistunut yritys rokata (”I close my eyes”). Onneksi kevyen lallatteleva ”Television” palauttaa yhtyeen omille raiteilleen. Balladi ”Help me please” auttaa hahmottamaan, että sävelkynä on kohdallaan omassa genressään, vaikka se ei olekaan minun genreni. ”Can’t get along” on radiohitti ainakin tyyliltään ja se löytyy seiskatuumaisena hyllystäni. Loppulevy on tasapaksua ja turvallista. Kokonaisuutena tähän on vaikea suhtautua. Albumi ei oikein ole minun musiikkiani. Se on myyntikelpoista eikä se ärsytä (ainakaan minua). Lisäksi se sisältää muutamia hienoja hetkiä.

Killer Sounds (2011) ilmestyi aikana, jolloin olin muuttanut takaisin Suomeen. Ei siis ihme, ettei sen ilmestyminen liikuttanut suuntaan eikä toiseen. En muista, tuliko sitä edes kuultua. Albumilta julkaistiin kolme singleä, joista ensimmäinen menestyi vaatimattomasti (listasijoitus Briteissä julkaisuviikolla 51), toinen heikosti (141) ja kolmas surkeasti (ei listasijoitusta). Albumin arviot vaihtelivat Daily Telegraphin yhdestä ja Independentin kahdesta muutamaan kolmen ja neljään tähteen. Ja mihin kohtaan janaa oma arvioni menee? Se menee suoraan Telegraphin ja Independentin väliin: puolitoista tähteä. Bändi on kadottanut aikaisemmin niin tasavahvan sävelkynänsä enkä saa albumista minkäänlaista otetta. Tyylillisesti se ei ole kaukana edeltäjistään, mutta siinä on ruokittu yhtyeen heikoimpia puolia. Kyse on mainstream-popin muottiin puetusta valkoisten brittien diskomusiikista, marengista ja hattarasta, yliannostuksena. Jos yksittäisiä biisejä pitää mainita, niin levyn päättävä nimibiisi ”Killer sounds” ei ole huono ja kappaleessa ”Love song” on popkoukkua.

Hard-Fi on niittänyt menestystä kotimaansa lisäksi Etelä-Amerikassa. Suomessa kukaan tutuistani ei ole puhunut bändistä ainakaan minulle. En tosin itsekään ole nähnyt mitään syytä kertoa siitä muille. Yhtyeen musiikki ei ole räätälöity juuri minulle, mutta ehkä juuri tuo etäisyys ja jonkinlainen välinpitämättömyys luo tilaa antaa bändin parhaiden biisien soida korvissa. En jää kaipaamaan yhtyettä, kun se lopettaa. En edes tiedä, onko se tällä hetkellä aktiivinen, mutta siltä jää elämään muutama biisi (joista yksikään ei ole kolmannelta levyltä). Lisäksi se jää muistuttamaan yhdestä mieleenpainuvasta ajasta omassa elämässä.

Ei kommentteja: