tiistai 15. maaliskuuta 2016

Studioalbumit osa 66 (1/2): Sonic Youth (1983–1992)

Yksi nuoruuteni musiikillisista ankkureista oli Sonic Youth. Se ei ollut tärkein bändi, mutta sen kuuntelijoihin olen suhtautunut aina jo lähtökohtaisesti melko myönteisesti. Olen kuunnellut sitä silloinkin, kun en oikein innostunut. Ajattelin, että vika on siinä, etten yritä tarpeeksi (usein näin olikin). Yhtye on ollut jonkinlainen osa elämääni niin monta vuotta, etten edes jaksa muistella yksityiskohtia.

Jokin sai innostumaan yhtyeen studioalbumien kuuntelusta. Yksi syy oli tunne, että tauko on ollut pitkä. Pitäisi palata bändin pariin. Kuuntelu on jäänyt vähälle viime aikoina. Suurin syy oli Kim Gordonin teos Tyttö bändissä (2015). Nämä yhdessä riittivät. Hyllystäni löytyvät kaikki muut paitsi viimeiseksi jäänyt The Eternal. Se piti kaivaa kovalevyltä. Päätin jakaa kuuntelun kahteen osaan, koska yhtyeestä riittää sanottavaa ilman yksityiskohtaisia henkilöhistoriallisia muisteluitakin.

Confusion is Sex (1983) on aina kuulostanut undergroundilta ja avant-gardelta. Se ei ole helppo levy edes Sonic Youth -asteikolla. Mooren säveltämä avausraita ”(She’s in a) Bad mood” on iskevä, välillä koveroidaan Stoogesin klassikkoa ”I wanna be your dog” ja Gordonin ”Shaking hell” lienee yksi levyn tunnetuimmista, mutta muuten kuljetaan kirskuvien kitaroiden äänivallissa. Albumi tullaankin muistamaan ensisijaisesti preparoiduista kitaroista eli siitä, että kitarankieliin kiinnitetään erilaisia esineitä, jotka vaikuttavat sointiin. Rummuissa suurimmalla osalla levyä on mies, joka on soittanut ihan helkatin hienoissa yhtyeissä. Jim Sclavunos, tuttu esimerkiksi seuraavista: The Cramps, Tav Falco’s Panther Burns, Nick Cave and the Bad Seeds, Grinderman, Devil Dogs ja Teenage Jesus and the Jerks. Sonic Youthiin hän ei kuitenkaan sopinut ja tilalle tuli Bob Bert. Musiikillisesti debyytti on ”lupaava demo”, jota en aivan joka päivä jaksa kuunnella. Pakkohankinta se ei ole, ainakaan aloittelijalle, mutta omastani en luovu.

Bad Moon Rising (1985) on isomman levy-yhtiön julkaisema. Bändin jäsenet saivat ennakkoa ja jättivät päivätyöt. Heistä kiinnostuttiin Englannissa, jossa synat olivat päivän juttu ja kitararokin kuolemaa oli julistettu hyvän aikaa. Albumin nimi otettiin CCR:n kappaleesta, mutta musiikki oli aivan jotain muuta. Se on jalostetumpaa ja piirun verran helpompaa kuin hiomattomalla debyytillä. A-puolen ”Brave men run”, ”Society is a hole” ja ”I love her all the time” ovat jääneet mieleen. Levyn ehdoton klassikko on singlenäkin julkaistu, Lydia Lunchin kanssa yhteistyössä toteutettu ”Death valley 69”, joka kiteyttää sen, että yhtye halusi laulaa amerikkalaisen populaarikulttuurin pimeästä puolesta mieluummin kuin Reaganin ajan päivänpoliittisista kysymyksistä. Se myös päättää alkuperäisen albumin. Cd-versiolla on neljä bonusta, joista Gordonin vokalisoima ”Flower” on väkevin esitys. Kokonaisuus on enemmän äänimaisemaa kuin melodiaa, synkkää enemmän kuin iloa, jähmettävää enemmän kuin tanssittavaa, kylmää enemmän kuin lämmintä, taidetta enemmän kuin rokkia. Ai niin, Kim ja Thurston olivat menneet naimisiin albumin ilmestymistä edeltävänä vuonna.

Evol (1986) on Gordonin sanoin yhtyeen ”feikkigoottilevy”, mutta yleisemmin sitä pidetään askeleena aikaisemmasta no wavesta kohti pop-ilmaisua. Jälkimmäinen kuvaus on täysin oikein. Silti kyse ei ole helposta levystä, vaan haastavasta: varautuneesta, etäisestä ja melko hidastempoisen viileästä indiekitaran hallitsemasta teoksesta Sen tunnetuin raita on ”Expressway to yr.skull”, joka tosin on nimetty albumin takakannessa toisin (”Madonna, Sean and Me”). Se laittaa New Yorkin näkökulmasta Kalifornian meiningin omaan valoonsa: ”We’re gonna kill the California girls”. Gordonin ”Shadow of a doubt” sai nimensä Hitchcockin samannimisestä elokuvasta. Hän myös lauloi singleraidan ”Starpower”, vaikka keikoille sen hoiti Moore. Rumpaliksi tuli tässä vaiheessa Steve Shelley, joka jäi yhtyeeseen sen loppuajaksi. Lydia Lunch vierailee tälläkin levyllä. Nyt hän kirjoitti ”Marilyn Mooren” tekstin yhdessä Thurston Mooren kanssa. Bassotaituri Mike Watt vierailee parilla raidalla. Kuuntelen levyä yhtenä mattona enkä siksi halua nostaa yksittäisiä biisejä yli muiden. Selvin ”hitti” on kuitenkin cd-levyn päättävä ”Bubblegum”, joka julkaistiin alkujaan ”Starpowerin” b-puolena. Hieno levy, joka on kehitysaskel yhtyeen popimpaan kauteen, mutta vielä kaukana siitä.

Sister (1987) sai jotenkin nimensä sci-fiä kirjoittaneen Philip K. Dickin kaksoissiskon varhaisen kuoleman vaikutuksesta Dickin elämään. Se ei menestynyt erityisen hyvin ilmestyessään, mutta myöhemmin se on nostettu yhdeksi 1980-luvun tärkeimmistä indielevyistä. Se jatkaa yhtyeen siirtymää popimpaan ilmaisuun hylkäämättä kokeellisuutta. Vierailijalistalla on jo tutuksi tulleita nimiä, esimerkiksi Mike Watt (joka myös koveroi myöhemmin omalle soololleen levyltä löytyvän kappaleen ”Tuff gnarl”), Lydia Lunch ja J. Mascis. Itselleni albumin ehdoton kohokohta on ”Stereo sanctity”. Siinä on kaikki elementit, joiden vuoksi pidän yhtyeestä. Ja kitarankuritukseen yhdistyvä komea melodia. Sen perässä on onnistunut ”Pipeline/Kill time”. Mukana on myös Crimen ”Hot wire my heart”, joka ei ole tyypillinen SY-raita, mutta osoittaa bändin monesti todistetun kyvyn tehdä upeita versioita toisten kappaleista. Sister ei ole koskaan ollut itselleni rakkaimpia levyjä, mutta nyt on todettava, että tämä on paljon parempi kuin muistinkaan.

Daydream Nation (1988) oli arvostelumenestys. Kriitikot rakastivat levyä. Siinä säilyivät yhtyeen underground-elementit, mutta se oli helpommin lähestyttävä. Siinä oli poppia. Juuri siksi se oli myös nuoruudessani parin seuraavan albumin kanssa Sonic Youthin tähtiaikaa. Vaikka tätä ei tullut kuunneltua jatkuvasti (eli yhtä usein kuin Pixiesiä, Crampsia ja Nick Cavea), sen ympärillä oli aura. Siitä ei sopinut puhua pahaa, jos ei halunnut menettää uskottavuuttaan ja kuulostaa törpöltä. Mooren sävellyksistä esimerkiksi levyn kaksi ensimmäistä raitaa, ”Teenage riot” ja ”Silver rocket”, näyttävät linjan: tyylikästä ja menevää melodista kitaraindietä, jotka muistuttavat myös levyä luonnehtivasta jammailusta. Gordonin sävellyksistä ”Kissability” ja seitsenminuuttinen ”Cross the breeze” ovat suosikkejani, mutta myös ”The Sprawl” on onnistunut. Ranaldo sai kolme biisiä levylle. Niistä ”Eric’s trip” innoitti eräitä kanadalaisia miehiä perustamaan samannimisen bändin (ostin heidän levynsä bändin nimen perusteella Anttilan alennuksesta) ja ”Hey Joni” on hittiainesta. Levyn päättää 14-minuuttinen ”Trilogy”. Kaikkiaan teos on yksi 1980-luvun tärkeimmistä kitaralevyistä. Se oli indietä ennen MTV-alternativea. Sanoituksia en ole koskaan kuunnellut, mutta teemoiltaan ja pakkaukseltaan se flirttailee, inspiroituu ja namedroppailee sopivasti kaunokirjallisen kulttuurin, taiteen ja populaarimusiikin perinteen kanssa (en mene yksityiskohtiin). Pitchforkin mielestä se on 80-luvun paras levy.

Goo (1990) tarkoitti siirtymää suurelle levy-yhtiölle, mikä puolestaan tarkoitti merkittävää ennakkoa, mikä puolestaan tarkoitti Kimille ja Thurstonille yhteisen asunnon ostamista. Lopputuloksena ei ollut kuraa, vaikka näin olisi voinut ennakoida. Sen sijaan saatiin yksi todellisista indieklassikoista, yksi yhtyeen parhaista levyistä. Helposti lähestyttävä, mutta vailla kompromisseja. Sen työnimi oli muuten Blow Job? Se alkaa ”Dirty bootsilla”, joka muistuttaa minua lukiosta. Sitä seuraa loistava ”Tunic”, Karen Carpenterille omistettu Kimin kuiskaten laulama biisi. Tunnetuin raita on upea ”Kool thing”, jolla vierailee Chuck D. Ranaldon ainoa sävellys ”Mote” on laatua, mutta koko muukin levy on erinomainen. Kannessa on Raymond Pettibonin klassikoksi muodostunut piirustus, joka Gordonin mukaan perustuu Terrence Malickin elokuvan Julma maa pariskuntaan ja Wikipedian mukaan paparazzivalokuvaan Maureen Hindleysta ja hänen aviomiehestään, jotka olivat todistajia viiden lapsen murhaoikeudenkäynnissä. J. Mascis vieraili levyllä taas ja antoi myös sen tekemiseen pari vinkkiä. Mascisin merkitys Sonic Youthin uralla on ollut itselleni tuntematon asia. Tässä kohdassa bändi kiersi Neil Youngin avausaktina. Se osoitti, ettei yhtye ollut valtavirtaa tai ainakaan Youngin fanien mieleen, mutta itse Nipasta Gordonilla on kirjassaan vain hyvää sanottavaa.

Dirty (1992) räjäytti potin. Lukiolaiselle Nirvana ja Sonic Youth kulkivat samassa linjassa taaloja käärivinä bändeinä, jotka tekivät loistavaa musiikkia. Itse en ostanut Dirtyä välittömästi, mutta sitä kuunneltiin kaverin luona cd:ltä ja kotona c-kasetilta. Se onkin ehkä helpoin yhtyeen levy, ainakin ilmestymisaikanaan, joskaan ”helppo” ei ole ensimmäinen adjektiivi, jolla sitä kannattaa kuvata. Yhtye on oma itsensä, tunnistettava, vetäytyvä ja hyökkäävä vuoron perään, mutta samalla lähestyttävä, paikoin jopa hittihakuinen. Esimerkiksi ”Sugar Kane” on melodinen ja kirskuva menestyssävelmä, toisin kuin sisäänpäinkääntyneempi ensisingle ”100%”. Albumilla on muuten kaksi kirjailijalle ja Black Flagin roudarille Joe Colelle omistettua kappaletta. Mooren äsken mainittu ensisingle ja Gordonin ”JC”. Mainittujen lisäksi ainoa Ranaldon sävellys ”Wish fulfillment”, ”Orange rolls, angel’s spit” ja ”Purr” ovat perinteisiä suosikkejani, mutta olen yleensä kuunnellut mainiota levyä kokonaisuutena. ”Drunken butterflyn” lyriikat perustuvat Heart-yhtyeen biisien nimiin. Albumin tuotti Nirvanankin parissa touhunnut Butch ”kultasormi” Vig. Se myi bändin omassa vaatimattomassa mittakaavassa hyvin ja sai järjestäen myönteisiä, jopa ylistäviä arvioita.

Viimeistään tässä vaiheessa olin mukana juonessa. Tästä eteenpäin osasin jo odottaa tulevia levyjä. Itse yhtye oli kulkenut alun kokeilevasta no wavesta melodisemman kitaraindien kautta yhdeksi grungen aikakauden suuruudeksi, vaikka kukaan ei tietääkseni Sonic Youthia grungeksi määritellytkään. Yhtyeen tarina oli saavuttanut jonkinlaisen lakipisteen. Kaupallisessa mielessä tästä oli matka vain yhteen suuntaan – alas. Mitä muuta sanottavaa on yhtyeen myöhemmistä studioalbumeista, siitä kirjoittelen vähän myöhemmin.

Ei kommentteja: