keskiviikko 21. tammikuuta 2015

Studioalbumit osa 48: Popeda

POPEDA – JESSSS!!!! Nonniin. Tässä sitä ollaan. Aikomukseni oli säästää herkkupala osaan 50, mutta kun ei millään malta. Popeda ei ole tuntematon bändi, vaikka toki tuoreemmassa tuotannossa on kuuntelematonta materiaalia. Se oli lapsena yksi suosikeistani, siinä missä Eput ja Juice. Manserock. Popedaa käytiin katsomassa keikalla useaan kertaan. Siksi tämä rupeama on ainakin alkupuoliskoltaan enemmän muistelua ja katsomista taakse päin kuin uuteen tutustumista.

Popeda (1978) lähtee liikkeelle yllättäen akustisesti (”Rock and roll”), mutta sitä seuraa keikkaklassikko ”Mauno soittaa stereoo”. Bändin soitto on aika löysää ja musiikki on yksinkertaista perusrokkia. Punkista bändissä ei varsinaisesti ollut kyse, vaikka Wikipedia niin väittääkin. Paitsi jos luokittelu tehdään parin punkahtavan rallin perusteella (esim. ”Tarkkailuneliö”). Hyvä vertailukohta bändin luokittelun hankaluudesta onkin Tom Robinson Band, jonka ”2-4-6-8 Motorwayn” Popeda vääntää ”Oodiksi Tom Robinsonille”. Oliko TRB punkkia? Oliko Popeda? Tässä vaiheessa basisti Ilpo Ainialan rooli oli biisinteossa merkittävä. Myös kitaristi Arwo Mikkonen rustasi levylle pari rallia. 37 vuotta ilmestymisensä jälkeen kuunneltuna yhtyeen ensialbumi on korkeintaan lupaava demo, jos verrataan aikansa parhaimpiin (vaikkapa Ratsiaan) tai bändin kultakauteen. Ei tappohittejä, keskinkertaisia sävellyksiä. Sanoituksissa ei ole viljalti nerokkuuksia, jos ei lasketa biisiä ”Pisteritsat”.

Raswaa koneeseen! (1980) on toista maata. Se taisi olla veljelläni vinyylinä ja muistan kuulleeni useitakin biisejä livenä jo pienenä. ”Da da” on hieno alku. Levy jatkuu nimibiisillä, joka on vintage-Popedaa. Tästä tunnistaa bändin eli ilmaisussa on menty kohti omaleimaisuutta. Liekö syynä se, että kaikissa vähintään osasäveltäjänä on Arwo Mikkonen, vai se, että tuottajana on Pantse Syrjä. Popedamaisuus on läsnä myös kiusallisella tavalla, esimerkiksi kappaleessa ”Silmiklasikyy”, joka on musiikillisesti yksi maailman tylsimmistä kappaleista. Toisaalta esimerkiksi ”Luvattu maa”, ”Palkkasoturiksi Nubiaan” ja ”Nukke” ovat oikeasti aika hienoja biisejä.

Hullut koirat (1981) jäi jostain syystä paitsioon silloin kun bändistä lapsena diggailtiin. En edes muista, löytyikö se nauhoitetulta c-kasetilta, mutta ainakaan sitä ei ollut omassa eikä tuttavien hyllyssä vinyylinä. Nyt kuunneltuna on todettava, etten tunne kappaleita ennestään, paitsi asiallisen ”Vankilalaulun”. Yleissoundi on kevyempi ja popimpi kuin suoraan jytisevällä edeltäjällään. Bändi oli pettynyt ja suurin odotuksin valmistautunut levy-yhtiö pienensi markkinointibudjetin kuullessaan teoksen. Kokonaisuus on näin vuoden 2015 näkökulmasta heikko.

Mustat enkelit (1982) on käännös rokkaavaan suuntaan. Se alkaa tymäkällä rallilla ”Kuulat sekaisin”. Toinen sen tunnettu biisi on heviballadia lähenevä ”Yö”. Mukana on myös bändille ominaista huumorirokkia, kuten ”ABCD-Rock” ja ”Hormoonihuulet”. Vinyyli löytyi joskus hyllystäni, mutta en enää muista, mitä sille tapahtui. Levy on ensimmäinen Popedan teos, jolla on mukana Costello Hautamäki. Sillä on korkeintaan kaksi klassikkoa, jotka löytäisivät tiensä yhtyeen kokoelmalle, mikäli minä valikoisin kappaleet: avausraita, räyhärokki ”Kuulat sekaisin” olisi mukana ehdottomasti ja sinne saattaisi mahtua myös lapsuusvuosien Popeda-keikoillakin kuultu, rauhallinen ”Mä unta näin”.

Kaasua (1983) tuli tunnetuksi jo lapsena. Tosin ostin sen vasta viime vuonna Anttilan alennuksesta parilla eurolla. Siltä löytyy muutamia onnistumisia. Oikeastaan koko a-puoli: nimiraita ”Kaasua, komisaario Peppone”, suora rokki ”Kiinni jäin”, maltillisemmat ”Soittomatkalla”, ”Armahdus” ja ”Viimeinen mohikaani”. B-puolella on perushölmö ”Silirimpsis hei” ja vauhtirokki ”Liian myöhään”. Tällä levyllä viimeistään Popeda runttasi itsensä suomalaisten suosioon. Ymmärrettävästi.

Harasoo (1984) tuli ostettua lapsena, mutta se meni jossain vaihdossa veljelleni. Se on läpikotaisin tuttu levy. Sillä on kaksi massiivista hittiä, ”Sukset” ja ”Matkalla Alabamaan”, mutta olen aina pitänyt parista muustakin (esim. ”Aamulla” ja melko absurdi ”Pullaristo ihmemaassa”). Ehkä syy on lapsuuden kokemuksissa, mutta Popedan huippukohta osuu ajalle 1983–1987, vaikka sitä ennenkin on onnistuneita hetkiä.

Pohjantähden alla (1985) on albumi, jolla Costellon kiinnostus hard rockiin ja kitaratilutuksiin tulee esiin selvemmin kuin koskaan aikaisemmin Popedan levyillä. Costello myös sävelsi 10 kahdestatoista. Tätä kuunneltiin lapsena. ”John Holmes” oli jo silloin härski, ”Kuuma kesä” oli kova juttu ja ”Tää on se yö” -kappaleeseen tehtiin video kesäleirillä. ”Keskiyön blues”, ”Christina” ja nimibiisi ovat tasavahvaa tavaraa, jota tarvitaan pitämään tasoa yllä. Kuten muillakin albumeilla, myös tässä on täytettä: Rollareiden ”Laitimmainen kerta” ja ”Mahdollisesti” ovat levyn loppupään tarpeettomia minuutteja. Kansi on edelleen kammottava, mutta Popeda-asteikolla tämä on hyvä levy Costellon obsessioista huolimatta.

Tässä välissä tuli kokoelma 15gt golden turpo (1986), jolla on muutama studioalbumeille päätymätön raita. ”Kellot lyö” iski kovaa pienenä, samoin kuin seiskatuumaiselta kuultu ”Eläinten vallankumous”

Ei oo valoo (1987) kuuluu vielä aikaan, jolloin kävin katsomassa Popedan omalla keikalla. Kitaristi Arwo Mikkosen kuoleman jälkeen remmiin tuli Timo ”Törrö” Tapaninen ja koskettimiin Jukkis Järvinen. Muistan vielä, että vietimme kavereiden kanssa pitkään uusien jäsenten ja rumpali Kari Holmin kanssa ennen keikkaa, turisten niitä näitä ja potkien futista. Pate oli kovassa kännissä ennen ja jälkeen keikan, mutta hoiti työnsä kunniakkaasti. Itse albumi oli asiallinen. Siltä puuttuvat edellisten massiiviset hitit, mutta se on pullollaan perus-Popedaa. ”Apen ja Riitan surullinen tarina” on ehkä kaikkein onnistunein raita, ”Bandiittipolkka” ja ”Ranttalitytön tärinät” ovat bändille niin tutun hölmöä rokkia, ”Hullu tarttui kirveeseen” on laukkakompilla varustettua hard rockia, ”Masuunimestarin musta maanantai on onnistunut teksti yhdistettynä big band rock’n’rolliin ja ”Maailmankaikkeuden suvijenkka” on yritys potkivaksi hittiralliksi.

Hallelujaa (1988) ilmestyi vain vuosi edellisestä, mutta minulle ero on valovuosi. Muistaakseni nauhoitin levyn kasetille, mutta se ei tuntunut miltään. Ilmeisesti murrosikä oli tullut. Tai sitten olin löytänyt kiinnostavampaa musiikkia. Edelleen olen sitä mieltä, että Costellon sävelkynä on tyrehtynyt. Sävellykset ovat jopa Popeda-asteikolla luvattoman heikkoja. Edes Martti Syrjän tekstit eivät pelasta, koska niistä kuultaa liikaa yritys olla popedamaisen rivo. Jopa biisien nimistä kuultaa kyllästyneisyys.

Kans’an popeda (1990) oli jo auttamattoman kaukana kiinnostuksistani. Popedasta oli tullut lähinnä vitsi. Biisilistaa katsoessani en tunnista ensimmäistäkään. Ei se mitään, sisältöhän on seestyneen turvallista koko kansan Popedaa ainakin alkumetreillä (”Jäin täryjyrän alle Pispalassa”, ”Lilli Kuponen”). Tosin meno lässähtää aika nopeasti ja kokonaisvaikutelma jää laimeaksi.

Svoboda (1992) ilmestyi pari vuotta myöhemmin ja 18-vuotiaana Popeda oli suuri vitsi. ”Kersantti Karoliina” soi kaikkialla paitsi siellä missä itse sai valita Pixiesin, Nick Caven, Crampsin, Sonic Youthin, Dead Kennedysin tai Nirvanan. Levyllä oli muitakin isoja biisejä, esimerkiksi tylsähkö ihmissuhteessa pettyneen itsesäälinen ryyppylaulu ”Punaista ja makeaa”, melkoisen toimiva Springsteen-pastissi ”Repe ja Lissu” ja Sensational Alex Harvey Band -koveri Tomahawk Kidistä ”Mää ja tapparan mies”. Jos Popedan alatyyliset tekstit ovat olleet bändin tavaramerkkinä jo ennen tätä, viimeistään tässä vaiheessa pakko laulaa palleista ja pilluista vähintään joka toisessa biisissä alkaa tuntua rasitteelta ja itsensä parodioinnilta. Levy myi platinaa.

H.Ö.N.Ö (1994) on jo sitä aikaa, etten ole koskaan kuullut albumia kokonaan. Totta kai oli vaikea välttyä kuulemasta basisti Markku Petanderin säveltämää ja Pauli Hanhiniemen sanoittamaa hittiä ”Tahdotko mut tosiaan”. Muistan nähneeni Popedan myös livenä pari vuotta tämän jälkeen ilmaiskeikalla Turussa. Kyseisen biisin aikana seurailin niitä yleisön pareja, jotka tosissaan laulelivat sitä toisilleen. Onhan siinä hyvä avauslaini markka-ajan setelit muistaville: ”Lompakossa Väinö Linna yksinäinen on”. Levyn avaa toimiva joskin tyhjäpäinen ”hyvän meiningin” menohitti ”Rokkikone”. Muutenkin sisältöä hallitsevat menorokit, joissa lyriikat ovat yhtyeen omalla asteikolla piirun verran siivompia. Tämän tulkinnan tosin kumoaa päätösraita ”Erotomania”.

500cc (1997) näki päivänvalon kolmen vuoden tauon jälkeen. Siinä välissä ilmestyi livelevy. Tätäkään en ole aikaisemmin kuullut enkä tunnista biisien nimistä kuin lätkäkisojen rallatuksen ”Mannaa mammonaa”. ”Mustameri ja mies” on kuultu aikaisemmin. Se edustaa levyä hyvin: tuttua Popedaa, mutta ei nouse bändin kuolemattomien joukkoon. Levyn outolintu on Klamydiasta tutun Vesku Jokisen tekemä ”Minä, sinä ja Mannerheim”, sillä Vesku myös laulaa biisin. Toinen vastaava on korkeushyppääjä Matti Viitalan tekemä ”Liian kiltti mies”, jonka teksti eittämättä puhuttelee äijiä.

Vieraissa (1999) on nimensä mukaisesti toisten tunnetuksi tekemistä kappaleista koostuva teos. Kuten arvata saattaa, versiot ulkomaisista 60- ja 70-lukujen rokkistandardeista ja muutamasta kotimaisesta ovat järjestäen melko turhia. Mutta koska viina naurattaa, on neljästä ryyppylaulusta koostuva ”Alkomedley” luonnollisesti levyn parhaimmistoa. On jännää, miten  suuri kuilu on näiden puolivillaisten esitysten ja oikeasti toimivan ”Synnyimme lähtemään” välillä on. Juicen sanoittama versio Springsteenin ”Born to Runista” on kuulunut vuosia keikkasettiin, mutta se julkaistiin Paten soolosinglellä vuonna 1986. Myös Paten ja Sielun Veljien yhteissingle ”Meidän äiti imppaa” (Rollareiden ”Mothers little helper”) on huomattavasti parempi kuin yksikään koverlevyn virityksistä.

Just! (2001) on entuudestaan täysin tuntematon teos. Sitä ei ole Spotifyssa, joten en lähde selvittämään sen kummemmin, mitä levy sisältää. Joka tapauksessa seuraavana vuonna Popeda sai yhden suurimmista hiteistä, ”Kakskytä centtiä”, jonka on säveltänyt Olli Lindholm ja sanoittanut Pauli Hanhiniemi. Se julkaistiin singlenä ja tuupattiin myöhemmin kaikille kokoelmalevyille. Tavallaan ympyrä sulkeutui tämän biisin myötä: jos lapsena vanhemmat saivat nolostua, kun lapset lauloivat Popedan rivouksia ääneen, tässä vaiheessa äiti huvitti tai nolostutti lastaan laulelemalla Popedan hittiä.

Häkää! (2005) alkaa äänittäjänä kunnostautuneen Jani Viitasen tekemällä kappaleella ”Katsastuslaulu”. Olen kuunnellut huvittuneena sitä aikaisemminkin kotioloissa ja kertonut muille, miten nerokkaasta laulusta on kyse. Sävel ja sanat sopivat yhteen poikkeuksellisen onnistuneesti. Sen ainoa ongelma on, että se on parodia yhtyeestä itsestään. Samaa on oikeastaan koko levy, vain epäonnistuneempaa sellaista. Poikkeuksena on ”SA Int”, joka ei ole parodiaa, vaan totinen Suomen armeijan ylistyslaulu Costellon säälittävällä tekstillä. Avausraitaa lukuun ottamatta Häkää! on väsyttävä ja huonotasoinen levy, jossa ”pistoolit paukkuu ja meno on hurjaa”.

Täydelliset miehet (2008) myi kultaa, mutta en tiedä miksi. Ehkä Jonne Aaronin fanit ostivat sen, koska albumin avaa hänen tekemänsä ”Elän itselleni”. Se sisältää Junnu Vainion sanoittaman italoiskelmän ”Piango con me”, ”Onhan päivä vielä huomennakin”. Sitä ei edes Popeda onnistu täysin tärvelemään. Suosittelen myös muiden versioita, esim. The Rokes, The Grass Roots, Corizonas ja minulle tärkein The Lords of the New Church. ”Rio de Janeiro” on tunnelmointi Brasiliasta, jossa loppusointua haetaan paikallisista juomista: koskaan / caipiroskaa ja trallalallalaa / lisää lumumbaa.

Voitto (2011) on toistaiseksi viimeisin Popedan studioalbumi. Kuten niin monet yli 30 vuotta ensilevyn jälkeen tehdyt teokset, myös Voitto on keskinkertaisuuden ja turvallisuuden ylistys. Se ei sisällä pahoja ylilyöntejä eikä keskitason puurtamisesta itsensä ylös kiskovia onnistumisia.

Levyjen kuuntelu oli aikamoinen survaisu, mutta se oli helpompaa kuin oletin. Niissä on nostalgiaa enemmän kuin muistinkaan. Myöhäistuotannossaan yhtye on muuttunut parodiaksi itsestään. Sävellykset ja tekstit ovat kuin tehty miettien, millainen on stereotyyppinen Popedan kappale. Tällöin bändi voi mennä vain huonoon suuntaan. Siitä on tullut sammaloitunut kivi.

Parhaat hetket ovat edelleen riemastuttavia, mutta myöhäistuotantoa kuunnellessa on hyvin lähellä yliannos tyhjänpulskeaa, hielle ja väljähtäneelle keskikaljalle tuoksahtavaa maanpuolustusintoa ja yleistä, lopultakin verrattain surullista äijäkonservatiivisuutta.

Toistaiseksi viimeiset näkemäni keikat ovat olleet Ruisrockissa (ehkä) 2008, jolloin hittien kuuntelu helteessä hymyilytti. Vuoden 2013 Provinssirockissa bändin meno oli sen verran väsynyttä, ettei enää välttämättä tule vääntäydyttyä paikalle edes festivaaleilla, mikäli tarjolla on edes kohtuullisen mielekästä muuta tekemistä.

Ei kommentteja: