maanantai 21. tammikuuta 2013

Studioalbumit osa 9 (1/2): Rolling Stones (1964–1973)

En ole koskaan ollut suuri Rolling Stonesin ystävä. Levyhyllystäni löytyvät ainoastaan Let it Bleed ja kolmen cd:n todella hieno singlekokoelma. Toki yhtyeellä on paljon mahtavia biisejä, mutta valitettavan paljon myös järkyttäviä renkutuksia. Suurinta osaa yhtyeen albumeista, joita Wikipedia listaa 24, en ole kuullut kokonaisuutena. Pian olen.

Nimetön ensialbumi vuodelta 1964 sisältää rock’n’roll kovereita, jotka eivät ole sovituksellisesti erityisen kiehtovia. En keksi mitään erityistä syytä, miksi kuuntelisin näitä alkuperäisten esitysten asemesta. Omana aikanaan paketin on täytynyt kuitenkin olla brittinuorisolle hyvä johdanto amerikkalaiseen 1950-luvun rokkiin, bluesiin ja vähän souliinkin. Albumilla on yksi Jagger/Richards tuotos ”Tell me”. Se on ihan hieno biisi, mutta tyylillisesti yllättävän kaukana valituista kovereista.

Toinen albumi nimettiin yhtä omaperäisesti. No. 2 ilmestyi seuraavana vuonna. Nykypäivän perspektiivistä kuunneltuna sekin on tylsähkö teos, mutta se selittyy osaksi sillä, että jotkut koverit ovat kuluneet puhki (erityisesti ”Everybody needs somebody to love”). Omista biiseistä mukana on esimerkiksi ”Off the hook”, joka on edelleen hieno biisi. Mutta mietitäänpä vielä nykyaikaa: voisiko joku bändi olla katu-uskottava, jos se levyttäisi edellisenä vuonna ilmestyneitä amerikkalaisia biisejä? Moni koveri rollareiden toisella on tosiaan vuodelta 1964.

Samana vuonna 1965 julkaistiin Now! Yhdysvaltojen markkinoille. Se on sisällöltään melkein sama, joten ei siitä sen enempää.

Out of Our Heads (1965) oli vuorossa seuraavana. Spotifyssa on vain jenkkiversio, joten kirjoitetaan sitten siitä. Albumilla brittiläinen yhtye esittää ihan mukavaan tyyliin amerikkalaisia biisejä, joita kuuntelee mieluimmin alkuperäisinä versioina. Poikkeuksena nerokas versio Bo Diddleyn kappaleesta ”I’m alright”. Mutta onhan siellä joku omakin kappale. Jenkkiversiolla on esimerkiksi lähestulkoon kammottavat ”The last time” ja ”Satisfaction”. Onneksi niitä tasapainottaa majesteettinen ”Play with fire”, vaikka pidänkin Dead Moonin versiosta enemmän.

Samana vuonna ilmestyi December’s Children (and Everybody’s) ja sieltä löytyvät kovereiden lisäksi esimerkiksi ”Get off of my cloud”, ”As tears go by” ja ”Gotta get away”.

Vasta vuoden 1966 Aftermath piti sisällään ainoastaan omia kappaleita. Heti alussa on upea ”Mother’s Little Helper” ja pari raitaa myöhemmin toinen klassikko ”Under My Thumb”.

Myös seuraava Between the Buttons (1967) sisälsi vain omia sävellyksiä. Se on tasaisen laadukas levy, joskaan albumin brittiversiolla ei ole massiivisia hittejä. Esimerkiksi ”Connection” ja ”She smiled sweetly” ovat hienoja biisejä, mutta rapakon toisella puolella julkaistussa painoksessa oli myös mainio ”Ruby Tuesday” ja paheksuntaa herättänyt hitti ”Let’s spend the night together”. Levy oli askel pois perusbluesista kohti poppia ja kevytpsykedeliaa.

Their Satanic Majesties Request (1967) onkin jo isompi klassikko. Välillä puuduttavalta, melko psykedeeliseltä levyltä löytyy myös rokkaavampi ”Citadel”.

Sitä seurasi toinen klassikko Beggars Banquet (1968). Sen helmi on ”Street fighting man”, tunnetuin on ”Sympathy for the devil”, ja kokonaisuus on vahva, edeltäjäänsä rokkaavampi.

Let it Bleed (1969) puolestaan sisältää yhden parhaimmista yhtyeen biiseistä, jonka opin ensiksi tuntemaan Sisters of Mercyn versiona. Kyse on avausraidasta ”Gimme shelter”, jonka jälkeen taso ei voi kuin laskea. Silti kyse on klassikkoalbumista rollareiden tuotannossa, vaikka en ”Country honk” -tyyppisistä rallatteluista pidäkään.

Sticky Fingers (1971) on kolmen edellisen tapaan klassikko, mutta sen avaa yksi inhokkiraidoista, ”Brown sugar”. Ei se oikeasti niin kammottava kappale ole, mutta siitä tulee mieleen Koffin vippiaitiossa ilmakitaraa soittavat äijät. Albumilla on myös samaa huumeteemaa jatkava, mutta tyylikkäämpi ”Sister morphine”. Niin, ”Wild Horsesista” olen aina pitänyt.

Exile on Main Street (1972) on myös klassikko. Siinä ei ole enää mitään psykedeliaa, eikä massiivisia hittejä, mutta se on mainio paketti bluesvetoista rokkia.

Goat’s Head Soup (1973) kiersi edeltäjän tavoin jättihitit kaukaa, mutta toki albumilla on tunnettuja raitoja, kuten ”Angie”. Kokonaisuus ei kuitenkaan aivan yllä edeltäjien tasolle.

Tässä oli ensimmäiset kymmenen vuotta. Muutama vuosi meni oman äänen ja tyylin löytämiseen, mutta sen jälkeen yhtye tehtaili useita klassikoita. Vaikka välillä käytiin psykedelian ja muunkinlaisten kokeilujen suunnalla, ei perustavasta bluesrokista koskaan täysin luovuttu ensimmäisen kymmenen vuoden aikana.

Vuonna 1974 ilmestyneestä albumista ja sen jälkeisistä kirjoittelen joskus tulevaisuudessa.


Ei kommentteja: